Seuntai kata pembuka bicara

Assalamualaikum semua... dalam blog saya ni saya muatkan resepi2 yang saya suka.. saya dah cuba dan menjadi.. yang penting sedap.. saya dapatkan resepi2 dari internet, akhbar dan majalah.. ada juga resepi yang dikongsi oleh kawan2 yang baik hati... selain itu resepi yang saya pelajari semasa baking course pun ada...kebanyakkanya adalah resepi kek, cup cakes, muffin dan biskut.. why? I love baking.

Thursday, January 27, 2011

Kek Gula Hangus

Resepi ini dari kak teh, Antara Gapi Serendah.. thanks kak teh.. I luv u...

Bahan-bahan:
3 biji telur (gred b)
3 cawan tepung gandum
2 sudu teh bikarbonat soda (ayak sekali dgn tepung)
1 tin susu cair
1 cawan marjerin
3/4 cawan gula merah.. dicairkan sekali dengan marjerin yang ditambah dengan 1/2 cawan air..atas api la..
1 1/2 cawan gula pasir- (disangai utk dijadikan gula hangus)- bila dah cair tambahkan sedikit air ye..

Method

Pukul telur dengan kelajuan tinggi sehingga kembang. masukkan air gula merah + marjerin, gula perang dan juga susu cair secara berselang seli. Pukul sehingga sebati. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit. Sebatikkan. Masukkan dalam loyang pembakar yang telah dilengser dengan marjerin dan tabur dengan sedikit tepung ( utk elak lekat).. lagi bagus kalau dialas dengan kertas minyak.. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu. Bakar 1 jam suhu 130 degree...

No comments:

Post a Comment