Seuntai kata pembuka bicara

Assalamualaikum semua... dalam blog saya ni saya muatkan resepi2 yang saya suka.. saya dah cuba dan menjadi.. yang penting sedap.. saya dapatkan resepi2 dari internet, akhbar dan majalah.. ada juga resepi yang dikongsi oleh kawan2 yang baik hati... selain itu resepi yang saya pelajari semasa baking course pun ada...kebanyakkanya adalah resepi kek, cup cakes, muffin dan biskut.. why? I love baking.

Thursday, January 27, 2011

Aneka Muffin

Resepi muffin saya dapat dari akhbar.. tak ingat akhbar apa.. apa2 pun resepi ini senang, mudah dan sedap..
mufin dalam gambar ni perasa oren dan coklat yang baru ,masak.. boleh wat bisnes...

ini bahan2nye..

350ml minyak jagung(myk masak biasa pun boleh)
250g gula( kurangkan kalau tak suka manis)
400g tepung gandum
20g susu tepung
20g tepung jagung
30g baking powder
 3 @ 4 biji telur (tgk saiz)
200 ml air suam

Method
Masukkan minyak dan gula. Pukul sebentar, masukkan telur one by one..pukul lagi. Masukkan susu tepung dan tepung jagung.. masukkan tepung yang diayak dengan baking powder berselang seli dengan air suam. Pukul hingga sebati. kemudian masukkan apa2 emulco(perasa) yang digemari seperti coklat, pandan, oren dll. kalau nak plain jer tambahlah esen vanilla. masukkan dalam paper cup n. kalau nak guna paper cup yang nipis kenalah letak dalam baking tray, tak pun beli je paper cup yang  keras tu..kemudian bakar pada suhu 180 selama 15 minit( suhu oven berbeza ikut masing2 punya oven,, pandai2 la adjust ye). yang paling penting jangan lupa panaskan oven dulu...
kal

No comments:

Post a Comment