Seuntai kata pembuka bicara

Assalamualaikum semua... dalam blog saya ni saya muatkan resepi2 yang saya suka.. saya dah cuba dan menjadi.. yang penting sedap.. saya dapatkan resepi2 dari internet, akhbar dan majalah.. ada juga resepi yang dikongsi oleh kawan2 yang baik hati... selain itu resepi yang saya pelajari semasa baking course pun ada...kebanyakkanya adalah resepi kek, cup cakes, muffin dan biskut.. why? I love baking.

Thursday, January 27, 2011

chocolate chip cup cake

Resepi cup cake yang saya belajar semasa meghadiri baking course di happy bake. Ia sangat sedap dan anak2 saya sangat sukakannya.. ia sangat gebu dan lembut..tak percaya cubalah sendiri..
ini mini mufin... lebih senang anak2 nak makan.. sekali ngap aje...



ingredients
170g unsalted butter (butter yg salted pun bleh.. belasah aje..)
120g caster sugar
3 biji telur
170g tepung naik sendiri (kalau guna tepung biasa tambahkan baking powder 1 sd teh)
75g Chocolate chip


Method

Pukul butter dengan gula sampai gebu dan ringan, masukkan telur 1 by 1, pukul lagi. Masukkan tepung dan pukul lagi sampai jadi adunan yang smooth.. masukkan dalam piping bag kalau tak sudukan aje dalam paper cup...bakar 180 degree dalam 25 minit.. tapi kalau buat mini mufin kenalah kurangkan masanya ye.. nanti hanguslah pulak.. selalulah jenguk2 oven tu semasa membakar...

1 comment:

  1. Salam sis.. Thanks for sharing this recipe! I baru abis buat. Sungguh sedap sekali! Tak payah put in chocolate chips pun masih sedap. Gebu je. Thanks byk2 ye sis.

    ReplyDelete